< Grafika
GIMP technikák
Szerző: Sallai András
Copyright © Sallai András, 2009, 2013, 2014
Licenc: GNU Free Documentation License 1.3
-
Billentyűkombinációk
Tab | Az eszköztár ablakok elrejtése/mutatása |
Ecsethasználat
Egyenes vonalak rajzolása
Bal egér gomb kattintás
Shift lenyomom
Bal egér gomb kattntás
Ecset dinamika
Régebbi GIMP változatokban az Ecsetdinamika nincs magyarra fordítva, ezért azt felirat:
Átlátszóság változtatása
Hópehely rajzolása
Ecset eszköz
Shift + Ctrl + B (Ecset ablak)
Ecset dinamika (2.6-os GIMP-től
Elszórás (beállítom jelölőnégyzettel)
Festhetem a hópelyheket
GIMP ecset
Az ecsetek kiterjesztése:
.gbr
Az ecsetkönyvtárban azonban használható még:
.gih (GIMP animált ecset)
.abr (De használhatók Photoshophoz gyártott ecsetek is)
Az alábbi könyvtárak egyikébe kell másolnunk operációs rendszertől függően:
Linux
XP
C:\Documents and Settings\felhasznalonev\.gimp-2.6\brushes
W7
C:\Users\felhasznalonev\.gimp-2.6\brushes
Ecsetek
Saját ecset
Amit a vágólapra teszünk az rögtön ecsetékén használható
Ha elmentünk egy képet ecsetnek, akkor mentsük gbr kiterjesztéssel.
.gbr
Alakzatok rajzolása
Kör rajzolása
Ecset
Ellipszis-kijelölési eszköz
Shiftet nyomva tartom és meghúzom az ellipszist (szabályos kört kapok)
Kijelölés menü → Kijelölés-szerkesztő menüpont
Jobb alsó sarokban az utolsó ikon a Végigrajzolás
A szabályos kör rajzolása úgy is történhet, hogy az Ellipszis-kijelölő eszköznél
nem a Shiftet tartom nyomva, hanem beállítom a következőt
Rögzített -> Méretarány
Útvonalak
Kijelölés útvonallá alakítása
Útvonalablakban jobbról a harmadik ikon.
Ha szerkeszteni szeretnénk:
Kapcsoljuk be az útvonal láthatóságát az előtte lévő szemmel
Kattintsunk a képablakban az útvonalra. Erre megjelennek a szerkesztőpontok
Törlés: Shift + Ctrl + bal egér
Útvonal bezárása
Ha az útvonalat kijelöléssé alakítjuk az automatikusan bezáródik.
Az útvonalat viszont magunk is bezárhatjuk:
Az utolsó pont után nyomjuk le a Ctrl billentyűt
Vigyük a az egeret az első pont felé
Kattintsunk a kezdőpontba, amikor a végtelen jel látszik
Útvonal pont hozzáadása
Útvonal pont törlése
Útvonal pontjainak forgató négyzetei
Ha egy útvonal egyik csomópontjából nem tudjuk
kihúzni a forgatónégyzetet, akkor használjuk
a következő billentyűkombinációt:
Ctrl + t
Animáció
A réteg nevében beállítjuk meddig látszódjon, majd legyen lecserélve.
Az egyes rétegek nevei
A1 (100ms)(replace)
A2 (100ms)(replace)
A3 (100ms)(replace)
A4 (100ms)(replace)
A5 (100ms)(replace)
stb.
Ha átlóban, egyenesvonalon mozgatunk egy labdát, az árnyékát
pedig mindig eltávolítjuk tőle egy szinuszgörbe mentén, akkor
pattogó labda hatás jön létre.
RGB csatornák felcserélése
GIMP verzió: 2.6.x
Színek → Komponensek → Szétbontás
Létrejön egy új kép, amelynek három rétege lesz.
Színek → Komponensek → Összevonás
Itt kicseréljük, például a vörösnél a kék réteg legyen
A kéknél a vörös réteg legyen.
Kép gömbölyű szélekkel, kerekített sarokkal
Szűrők -> Dekor -> Gömbölyített sarok ...
Kijelölöm az új ablakban a képréteget, majd:
Szűrők -> Dekor -> Lesarkítás ...
Kép sötétebb körbe
A kontrasztot erősebbre veszem
egyik lehetőség: Színek → Fényerő kontraszt
másik lehetőség: Színek → Görbék (az alsó harmadból jobbra lefel, a felső harmadból felfele húzom)
Szűrők → Torzítás → Lencse-torzítás …
Pl.:
Fő: -49
Szél: -23
Nagyítás: -8
Fényesítés: -49
Csillagecset készítés
Ecsetek ablakot megjelenítem.
Shift + Ctrl + B
Az egyik ecseten jobb egér gomb.
Ecset kétszerezése
Egy ecsetszerkesztő ablak jelenik meg
Formánál jelöljük a „Gyémánt” formát.
Sugár: 50
Csúcsok: 5
Élesség: 0,51
Méretarány: 4,7
Dölésszög: 19,5
Távolság: 20,0
Beállítjuk az ecset nevét.
Az ecsetszerkesztőt bezárhatjuk, elkészült.
Réteg
Réteg zárolása
A réteget azért szoktunk zárolni, hogy a következő műveletek
a már megfestett területen működjenek, az átlátszó területen ne.
Rétegek láthatósága
Ha csak egy réteget szeretnénk látni, akkor a következőt tegyék:
A Shift-et lenyomom, majd kattintok arra a képre amelyet önmagában
szeretnék látni. A többi kép bekapcsolás ugyanígy: Az egyetlen
látható kép felett kattintok, és a többi is láthatóvá
Kijelölés
Útvonallá alakítás
Kijelölés -> Útvonallá alakítás
Vissza az útvonalablakban.
Csatornába mentés
Kijelölés -> Mentés csatornába
Vissza a Csatorna ablakban.
Tüzes betűk
A tüzes betűkhöz használhatjuk az FX-foundry scriptet.
-
Másoljuk a ~/.gimp-2.6/scripts/ könyvtárba Linuxon az scm fájlokat. Windowson keressük meg a scripts könyvtárat.
A GIMP indítás után FX-Foundry menüpont jelenik meg.
Készítsünk egy új rétegre egy feliratot.
Fésüljük rá a feliratot az üres rétegre.
FX-Foundry menü, Animation almenü, Fire animator menüpont.
Próbáljuk ki a Szűrők → Animáció → Lejátszás… menüponton keresztül.
Optimalizáljuk: Szűrők → Animáció → Optimalizálás (GIF-hez)
Mentéskor kattintsunk a „Mentés animációként” rádiógombra.
Rácskészítés
Kezdjünk egy új átlátszó réteggel
Feket-fehér színek legyenek beállítva
Vízszintes lamellák készítése
Szűrők → Torzítás → Lamellák…
Beállítások
Irány: Vízszintes
Elmozdítás: 50
Szakaszok száma: 23
OK. Elkészült vízszintesen
Most újra csináljuk függőlegesen
Szűrők → Torzítás → Lamellák …
Beállítások:
Irány: Függőleges
Többi beállítás marad 50 és 23
OK.
A négyzetrács elkészült
Most szinezhetünk
Először jelöljük ki az üres részeket
Szín szerinti kijelölő eszköz
Belekattintok egy üres részbe és máris színezhetek
A többi részt úgy színezhetjük, ha invertáljuk a kijelölést
Görbe vonalak
Új képméretű réteg
Méretezzük át legalább félszer nagyobbra
Réteg → Réteg átméretezése…
A kép így automatikusan középen van
görbe vonalaknak pedig nagyobb hely kell, hogy a a végeken a „csomók” ne essenek a rajzvászonra
Egy görbe rajzolása
Útvonal eszközzel kattintsunk a képen kívül baloldalon
A másik pont legyen a képen kívül jobboldalon
Görbítsük meg a vonalat tetszés szerint
Előtérszín
amilyen színűre szeretnénk a vonalat állítsuk be
Rajzoljuk körbe az útvonalat
2-es ecsetméret ehhez megfelel
Mossuk el Gaussal
Elmosás → Gauss-elmosás…
Vízszintes: 2,0
Függőleges: 2,0
Szűrők → Torzítás → I-görbítés
Deformálási sugár: 100
Egérkattintással és húzással készítsük el hova görbítünk
Animálás fül
Animálás jelölőnégyzet
Képkockák száma: 10
Ha kell összefésüljük, tükrözzük, stb.
A 0. képkocka nevű réteg megegyezik az eredeti egyetlen vonal réteggel, ezért az eredeti akár törölhető is.
Hullámos szöveg
Hullámos vagy görbe szöveg előállítása.
Tegyük a képre a kívánt szöveget.
Ügyeljünk, arra, hogy a szöveg réteg legyen az aktív.
Ezek után:
A szöveg felső és alsó szegélyének külön-külön fogjuk állítani.
Keressük meg a következő részt: „Ennek a szegélynek a görbéje”.
Alapértelmezetten a felső görbét állíthatjuk,
ennek megfelelően be van jelölve a „Felső” nevű rádiógomb.
Az alsóra kattintva a szöveg alsó szegélyét állíthatjuk.
Linkek