Tartalomjegyzék

< Programozás

Fejlesztési modellek és módszertanok

Bevezetés

A fejlesztés folyamatával kapcsolatos témakörök, fejlesztési modellek.

Kezdetben csak elemeztünk, terveztünk, kódoltunk, teszteltünk és terjesztettünk. Ez tekintettük a szoftverfejlesztés megfelelő modelljének. Mára többféle szoftverfejlesztési modell jött létre. Hatékonyabbnál hatékonyabb fejlesztési modellek alakultak ki.

Vízesés modell

A legrégebbi fejlesztési modell, fázismodellnek is hívják. Az egyes fázisokra nincs visszatérés. Az egész fejlesztés, egyetlen szekvenciális folyamat. Ez persze a gyakorlatban nem működik. A kényszerű visszatérés annál költségesebb minél nagyobbat kell visszalépni.

Ritkán használjuk, esetleg nagyobb egyedi szoftverek fejlesztése esetén.

Elsőként Winston W. Royce írta le a modellt.

Evolúciós modell

Jellemzők:

Tervezéssel kapcsolatos döntések elmaradnak. Eredménye nehezen érthető szoftver, gyenge felépítés.

Inkrementális fejlesztés

Valahol a vízesés és az evolúciós fejlesztés között.

Több változatot hozunk létre, alváltozatokra osztva a fejlesztést. Az egyes változatokat is több lépésben hozzuk létre.

Spirális modell

1986-ban Boehm javasoja.

Iteratív modell

Iteratív vagy folyamatiterációs modell.

V-modell

Az eredeti V-modell-t mostanában többféleképpen értelmezik.

Tisztaszoba

Angolosan cleanroom.

A tisztaszoba technika magas színvonalú, hitelesíthető szoftverek fejlesztésénél használt eljárás.

A tisztaszoba technikát Harlan Mills használta az IBM berkeiben.

A hangsúly a hibák eltávolítása helyett azok megelőzésén van.

RUP

A Rational Unified Process szavak rövidítése.

A módszert a Rational Software Corporation fejlesztette. A céget később az IBM felvásárolta. A RUP egy agilis megközelítés. Az UML és az USDP alapján készült.

Igyekszik több folyamatmodellt ötvözni.

Jellemzők:

A következő listában a RUP rendszerfejlesztési fázisait látjuk:

Minden új fázis kezdete egy mérföldkő

Az USDP-t (vagy UP) más variációi is létrejöttek:

RAD

A RAD, Rapid Application Development szavak első betűi. Gyors alkalmazásfejlesztésnek fordítható.

A James Martin dolgozta ki, az 1980-as években.

Jellemzők:

Bírálat:

Extrém programozás

Egy szoftverfejlesztése során, a felhasználókkal folyamatos egyeztetés folyik, így a fejlesztők nem találkoznak hirtelen jött ötletekkel, módosításokkal, a félreértések minimalizálódnak.

Előírt négy tevékenység:

Jellemző technikák:

A projekthez az egész fejlesztői gárda együtt dolgozik. A fejlesztő csapattal együtt dolgozik nap mint nap az ügyfél egy képviselője. A csapat az üzleti érték előállításán dolgozik. Folyamatosan kisebb egységeket adnak ki, amely teljesíti az ügyfél elvárásait.

Scrum

A scrum egy projektmenedzsment módszertan.

Az agilis szoftverfejlesztés egyik megvalósítása.

A scrumban egy szoftver elkészítését körülbelül kéthetes fázisokra osztjuk. Ezeket sprinteknek nevezzük. Minden sprint elején van egy értekezlet és minden sprint végén a fejlesztők megbeszélik, mi az amit sikerült megvalósítani, mi az amit nem és mi az ami hátra van.

A scrum módszerben minden reggel is egy rövid 15 perces megbeszéléssel kezdődik, amelyben a fejlesztők megbeszélik ki milyen munkát végzett el, mi az ami nem sikerült és mit tervez. Ezek a reggeli megbeszélések fontos, hogy állva történjenek, mert másként elmehet az idő.

A scrumban van egy scrum mester, aki vezeti a megbeszéléseket. A megbeszélések alkalmával a következő kérdésekre kell válaszolniuk a a résztvevőknek:

Disznók:

Csirkék:

Kanban

Egy folyamatosan frissített mágneses, parafa vagy egyéb tábla, amelyen oszlopokra bontva megtaláljuk a tennivalókat, a folyamatban lévő munkákat és a már kész munkákat. Az egyes részek persze még több oszlopra bonthatók.

Todo Process Ready




naplózás


azonosítás
adatbázis-elérés
Backlog New In progress Complete




naplózás


azonosítás
adatbázis-elérés
Backlog New In progress [4] Testing [3] Complete




naplózás


azonosítás
adatbázis-elérés
ToDo Design [2] Devel [2] Q4 [3] Done




naplózás


azonosítás
adatbázis-elérés
Tennivalók Folyamatban Elkészült
Tervezés Fejlesztés Tesztelés Telepítés
belépés
naplózás
utalás
felhasználó-kezelés
csoportok kezelése

A táblát folyamatosan frissíteni kell a teendők, folyamatban lévő és kész dolgok listájával. Fontos, hogy a folyamatban lévő dolgok között háromnál több dolog nem szerepelhet.

A harmadik táblában az „In progress” után a szám azt jelenti, hány dolog lehet maximálisan folyamatban, mint a „Testing” után is.

Lean módszer

Kiejtve: [liːn]

Egy fejlesztési módszertan. Taiichi Ohno ötletei után vették át a szoftverfejlesztők.

Taiichi Ohno (大野 耐一) a Toyota Termelési Rendszer (TPS) atyja.

A 5W, 5 kérdést jelent, amelyet mindig úgy kezdünk „Miért …”

Például:

  1. Miért nem készítetted el a modult? - Nincs kész az adatbázis.
  2. Miért nincs kész az adatbázis? - Az adatbázis-fejlesztő nem kapta meg az adatokat.
  3. Miért nem kapta meg az adatbázis-fejlesztő az adatokat? - A Plútó nevű szerver áll.
  4. Miért áll a Plútó nevű szerver? - Hiányzik egy alkatrész a szerverből.
  5. Miért hiányzik az alkatrész a szerverből - A gazdasági igazgató nem hajlandó aláírni a beszerzést.

Taiichi Ohno ötletei alapján a szoftverfejlesztésben a következőket vesszük figyelemben.

TDD

A TDD a Test Driven Development szavakból alkotott betűszó, amely teszt vezérelt fejlesztésként fordítható.

Nem egy tesztelési módszer. Helyette egy fejlesztési modell. Igaz automatizált teszteket írunk, de az automatizált teszt használatától még nem lesz teszt vezérelt egy fejlesztés.

A teszt vezérelt fejlesztés menete:

Az utolsó lépés után megint tesztet írok, majd annyi kódot, hogy a teszt teljesüljön, újratervezek. Így megy ez ciklikusan.

Agilis szoftverfejlesztés

A megrendelő legtöbbször maga sem tudja mit akar. Az igényei folyamatosan változnak. Mindezek miatt, egy rugalmas szoftverfejlesztési módszerre van szükség.

Agilis módszertanok:

Az agilis kiáltvány:

A fenti oldalról idézet:

  1. Legfontosabbnak azt tartjuk, hogy az ügyfél elégedettségét a működő szoftver mielőbbi és folyamatos szállításával vívjuk ki.
  2. Elfogadjuk, hogy a követelmények változhatnak akár a fejlesztés vége felé is. Az agilis eljárások a változásból versenyelőnyt kovácsolnak az ügyfél számára.
  3. Szállíts működő szoftvert gyakran, azaz néhány hetenként vagy havonként, lehetőség szerint a gyakoribb szállítást választva.
  4. Az üzleti szakértők és a szoftverfejlesztők dolgozzanak együtt minden nap, a projekt teljes időtartamában.
  5. Építsd a projektet sikerorientált egyénekre. Biztosítsd számukra a szükséges környezetet és támogatást, és bízz meg bennük, hogy elvégzik a munkát.
  6. A leghatásosabb és leghatékonyabb módszer az információ átadásának a fejlesztési csapaton belül, a személyes beszélgetés.
  7. A működő szoftver az elsődleges mércéje az előrehaladásnak.
  8. Az agilis eljárások a fenntartható fejlesztést pártolják. Fontos, hogy a szponzorok, a fejlesztők és a felhasználók folytonosan képesek legyenek tartani egy állandó ütemet.
  9. A műszaki kiválóság és a jó terv folyamatos szem előtt tartása fokozza az agilitást.
  10. Elengedhetetlen az egyszerűség, azaz az elvégezetlen munkamennyiség maximalizálásának művészete.
  11. A legjobb architektúrák, követelmények és rendszertervek az önszerveződő csapatoktól származnak.
  12. A csapat rendszeresen mérlegeli, hogy miképpen lehet emelni a hatékonyságot, és ehhez hangolja és igazítja az működését.